Spørsmål og svar

 A A2 A1 motorsykkel ålesund 


Dere som  ønsker å vere med på MC kurs eller MC kjøring ta kontak 

Alle hendvendelser ang. motorsykkel, ta kontakt per mail vaageninv@yahoo.no 

eller post@solaut.no

All opplæring på mc blir tatt av sammarbeidspartner Rune på tlf 46464771 

 

 

Priser på pakke gjelder 1 år fra betalt /start dato

Betalt pakke må brukes innen 1 år fra start dato 

Gavekort må benyttes innen 1 år fra kjøpsdato

Inbetale beløp må brukes  innen 1 år fra inbetaling  

 

 

 

 

HVOR MANGE KJØRETIMER MÅ JEG HA?
Svar:

Det er viktig å understreke at timeantallet har sammenheng med talent og innsats. Du kan tjene mye på å gjøre en seriøs jobb med å sette deg grundig inn i det teoretiske stoffet.

HVIS JEG ØNSKER LAPPEN PÅ 18 ÅRS - DAGEN, HVOR LENGE FØR MÅ JEG BEGYNNE?
Svar:
Du bør starte opplæringen ca 4 mnd. før 18 - årsdagen. Men det er muligheter for raskere opplæring kan ta det intensivt på 2 uker vist ønskelig

HVORFOR ER DET SÅ DYRT Å TA FØRERKORT?
Svar:
I Norge er vi bortskjemt med at undervisning er "gratis". Derfor ville nordmenn trolig sagt at det var for dyrt å ta førerkort uansett hva prisen var. Sluttsummen for føreropplæringen er lavere i Norge enn i de fleste naboland. Husk at det du betaler skal dekke trafikkskolens husleie for klasserom og kontor, kjøretøypark, lønninger, inventar, renhold, driftsutgifter og andre utgifter som alle bedrifter har.

Bilforsikringen det første året etter at du har fått førerkort kan lett bli dyrere enn førerkortet

Du fyller om lag 20 bensintanker for den summen du må ut med for bilføreropplæringen En bulk i forskjermen på bilen koster fort like mye som føreropplæringen Stereoanlegget i mange ungdomsbiler koster mer enn hele føreropplæringen osv.

MÅ JEG HA TEORIKURS?
Svar:
JA du bør du ha teorikurs men ikkje krav! Teorikurset stimulerer til tenkning. Der treffer du framtidige medtrafikanter. Vær med på å påvirke disse! Teorikurset er dessuten med på å redusere antall kjøretimer. Her lærer du deg å reflektere over egen atferd, og du får innsikt i sosial ferdighet og lærer noe om dine egne holdninger. teorikurs kan og taes på nettet www.nettlappen.no

I tillegg er det selvfølgelig slik at du lærer de faktiske kunnskaper som skal til for å bli en bra og sikker trafikant. Dessuten forteller strykstatistikken ved teoriprøven (opp mot 50% stryk) at teorikunnskapene er for dårlige.

ps kan taes på nettlapen.no 

ER DET LURT Å ØVELSESKJØRE MYE HJEMME?
Svar:
Hvis du har en god ledsager, er det lurt å øvelseskjøre mye hjemme. Når du skal øvelseskjøre, bør du trene på den tekniske delen først (Igangsetting / stans, giring / bremsing, krypkjøring / bakkestart / rygging). Så kan du begynne å trene på trafikale øvelser. Det beste er å gjøre det i samarbeid med trafikkskolen. Det er viktig å velge et øvingsområde som passer til den øvelsen dere skal trene på.

NB : Vær nøye - ikke gå for fort frem. Ta tidlig kontakt og få et opplegg tilpasset til deg og du får en øvelsekjøring som er riktig.

ER DET LOV Å HA PASSASJERER I BILEN VED ØVINGSKJØRING?
Svar:
Svaret er ja! Men, husk at bilkjøring er risikofylt. Og dersom bilføreren har lite erfaring er risikoen mye høyere. I Sverige har 24 mennesker mistet livet under privat øvingskjøring fra 1997 til 2001.

I gjennomsnitt dør 4 mennesker per år under privat øvingskjøring, og 350 skades. Det burde være grunn nok til å prøve å unngå øvingskjøring med passasjerer. I tillegg er det gjerne slik at passasjerer kan virke forstyrrende inn på kjøringen.

ER DET SANT AT TRAFIKKSKOLENE HOLDER PÅ ELEVENE FOR Å TJENE MEST MULIG PENGER?
Svar:
Nei normalt ikkje , men skoler som har lite elever å mye ledig tid kan kanskje gjere det. Trafikkskolen tjener akkurat like mye om du kjører ti eller tretti timer. Inntjeningen er den samme om du eller en annen elev kjører neste time.

Ta kontakt





Adresse

Borgunvegen 1082

6010 Ålesund

926 65 119

post@solaut.no